Status zadania
Zweryfikowany negatywnie na etapie oceny merytorycznej
Uzasadnienie
Ocena zadania: negatywna
Uzasadnienie: Zadanie nie spełnia warunku, o którym mowa w § 5 ust. 6 lit. c) i d) oraz przekroczenie kwoty, o której mowa w § 4 ust. 6 lit. b) i d) oraz § 2 Regulaminu Chrzanowskiego Budżetu Obywatelskiego.
Pouczenie:
Zgodnie z § 5 ust. 13 Regulaminu Chrzanowskiego Budżetu Obywatelskiego w terminie 5 dni od dnia ogłoszenia listy zadań podlegających głosowaniu (rozumianego jako opublikowanie na platformie cyfrowej) Wnioskodawcy, którego zgłoszenie zadania zostało odrzucone, przysługuje prawo do wniesienia pisemnego odwołania do Burmistrza Miasta Chrzanowa, który ostatecznie rozstrzyga w sprawie umieszczenia zadania na liście zadań podlegających głosowaniu. W terminie 7 dni od dnia wniesienia odwołania Burmistrz Miasta Chrzanowa informuje pisemnie Wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia odwołania.
Ocena eksperta:
Mieszkańcy mieszkańcom -
Poprawa infrastruktury i bezpieczeństwa na osiedlu Kościelec
a) Proponowany projekt jest zgodny z prawem i mieści się w kompetencji gminy Chrzanów. Do zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty; w szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli - art. 7 ust. 1 pkt.10 i 14.
b) Zadanie jest zgodne z zapisami Strategii Rozwoju Gminy Chrzanów na lata 2016-2023, w szczególności z zadaniem:
2.2.2. - Zwiększenie dostępności, jakości i różnorodności oferty aktywnego spędzania czasu wolnego, w tym m.in. rozwój oferty dla profesjonalistów i amatorów (np. poprzez partycypację finansową w ramach zgłaszanych i uzasadnionych potrzeb społecznych) oraz modernizacja i rozwój infrastruktury rekreacyjno-sportowej.
2.4.2 - Modernizacja i rozbudowa monitoringu wizyjnego na terenie gminy, w szczególności objęcie nim najważniejszych ciągów komunikacyjnych i miejsc wrażliwych. Współpraca z innymi służbami i jednostkami samorządu terytorialnego.
c) Spełnia kryterium ogólnodostępności zgodnie z definicją przyjętą w Regulaminie Budżetu Obywatelskiego.
d) Zadanie wymaga współpracy instytucjonalnej. Stowarzyszenie zarządzające nieruchomością wyraża zgodę na realizację zadania.
e) Rada Osiedla wyraziła opinię pozytywną.
f) Zadanie nie jest możliwe do wykonania w ciągu roku.
g) Szacunkowa wartość zadania nie mieści się w obowiązującym limicie. Zakres zadania obejmuje m.in. zakup i montaż ławek oraz koszy na śmieci, lecz nie wskazana została ich dokładna ilość. Wskazano na mapie propozycję lokalizacji, lecz nie wskazano czy wszystkie te miejsca dotyczą montażu zarówno ławek, jak i koszy. Część wskazanych lokalizacji nie spełnia warunków technicznych - brak w niektórych z zaproponowanych miejsc wystarczającej ilości terenu gminnego pod umieszczenie na nim ławki i kosza. Kosztorys nie zawiera kosztów wykonania dokumentacji niezbędnej do zgłoszenia do Starosty Chrzanowskiego zamiaru montażu urządzeń małej architektury w miejscach publicznych. W dniu 1.08.2022 r. przedstawiciel wydziału merytorycznego wystąpił do wnioskodawcy o doprecyzowanie ilości planowanych ławek i koszy oraz doprecyzowanie ich lokalizacji. Do dnia posiedzenia Zespołu ds. Budżetu Obywatelskiego tj. 22.08.2022 r. nie otrzymano wyjaśnień od wnioskodawcy. W związku z powyższym nie ma możliwości oceny realności planowanych wydatków związanych z zakupem i montażem koszy i ławek.
Część zadania dotycząca umocnienia 20 metrów bieżących linii brzegowej stawu nie należy do zadań gminy, ponieważ zgodnie z umową użyczenia zawartą pomiędzy Gminą Chrzanów a Towarzystwem Wędkarskim "Kościelec" do obowiązków Towarzystwa należy dbanie o przedmiot umowy (którym jest w tym przypadku staw rekreacyjny) przez dokonywanie na swój koszt niezbędnych napraw, remontów, modernizacji oraz usuwanie wszelkich szkód. W związku z powyższym umocnienie linii brzegowej stawu należy do obowiązków Towarzystwa Wędkarskiego "Kościelec" a nie Gminy Chrzanów. Gmina Chrzanów nie zajmuje się utrzymaniem stawu zgodnie z ww. umową, dlatego też nie ocenia się realności wydatków związanych z umocnieniem linii brzegowej stawu. Wątpliwości budzi także wysokość lustra wody w kontekście pozwolenia wodno-prawnego i przedmiotowej umowy użyczenia. Zbyt wysoki poziom lustra wody może być przeciwskazaniem do realizacji tej części zadania.
Wykonanie monitoringu wymaga dostępnego przyłącza energetycznego. W dniu 7.07.2022 r. odbyła się wizja w terenie - w której uczestniczyli przedstawiciele komórek merytorycznych i wnioskodawca - w celu doprecyzowania zakresu tej części zadania. W ślad za tym 11.07.2022 r. przedstawiciel wydziału merytorycznego wystąpił do wnioskodawcy, będącego jednocześnie Prezesem Towarzystwa Wędkarskiego Kościelec o przesłanie kopii umowy z dostawcą energii bądź przedstawienie danych technicznych istniejącego przyłącza. Do dnia posiedzenia Zespołu ds. Budżetu Obywatelskiego tj. 22.08.2022 r. nie otrzymano tych informacji od wnioskodawcy. W związku z tym przy ocenie tego zakresu przedsięwzięcia należy przewidzieć konieczność wykonania przyłącza na potrzeby monitoringu, co wiąże się z dodatkowymi kosztami, koniecznością opracowania dokumentacji projektowej i wydłużeniem czasu realizacji zadania (do około 2 lat).
h) Wydaje się, że koszty rocznego utrzymania nie przekroczą limitu wskazanego w regulaminie, ale ze względu na ogólny charakter zapisów nie można tego precyzyjnie oszacować.
i) Zadanie nie jest kompletne – nie obejmuje całości działań koniecznych do jego realizacji i nie jest możliwe do zrealizowania w ciągu roku budżetowego.
j) Zgłoszenie nie zawiera bezpośredniego ani pośredniego wskazania podmiotu realizującego zadanie, trybu jego realizacji, a także zastrzeżonych znaków towarowych.